Met een schaal van 1: 220 en een spoorbreedte van 6,5 mm is Z het kleinste commerciële elektrische modelspoorbaan systeem in de wereld, waarmee je alles kunt net zoals in H0 en N. De meeste mensen die nooit Z schaal modellen hebben gezien, beseffen vaak niet hoe klein Z schaal is in vergelijking met andere modellen schalen. In onze vorige artikelen vertelden we al enige verschillen tussen de thans drie producenten van de Z-Scale in de Nederland natuurlijk Z-Spoor of Spoor Z.
Märklin was eerst en vooral de enige die Z-Spoor sinds 1972 een zeer lange tijd alleen bleef produceren. “Exclusive” was een belangrijk element. Maar ook Amerika bracht uiteindelijk zijn eigen Z-Scale op de Markt. Micro Trains Line was geboren. Voortbouwend op zijn jarenlange ervaring, begon Micro Trains te werken aan een aantal Z Schaal items die uiteindelijk in 1978 werden gelanceerd. MTL bood een reeks van zeer gedetailleerde vrachtwagens en een F7A diesel locomotief. Micro-Trains concentreerde de eerste tijd op haar vrachtwagens. “Een GP38-2 werd in juni 2000 geïntroduceerd door Rogue Small Scale Works), maar deze lancering in de Z schaal ondervonden verschillende productie problemen. Ztrack begon zich te zetelen in Amerika, hoewel aanvankelijk alleen toegepast op de modellen van de Amerikaanse Z Lines. De introductie van passagiersrijtuigen door MTL en de met maandelijkse nieuwe vrachtwagens.
Dat de hele Z Modelbouw springlevend blijkt ook uit het feit dat er weer een nieuw merk op de Europese markt te koop is. Gezien de traditioneel sterke positie van N schaal in Japan is het misschien enigszins verrassend dat Z Schaal ook in Japan net als in Europa en de Verenigde Staten gekoesterd wordt. De eerste Japanse Z schaalmodellen werden geïntroduceerd in 2006 door een bedrijf genaamd RealZJ (dat is nog steeds actief vandaag, maar nu bekend als Crown). In 2007 lanceerde Tokyo Mauri zijn ProZ programma en sindsdien zijn er een aantal verschillende fabrikanten (waaronder bekende namen zoals Tenshodo) toegevoegd aan het aanbod, die allemaal uitsluitend Japanse modellen maken.
Het tegendeel is waar met betrekking tot het assortiment aangeboden door Rokuhan, die op de markt kwam in 2008. Het fundamentele verschil was dat Rokuhan een volledig systeem en baan lanceerde. De gegoten ballast baan lijkt heel erg op een neef van Kato’s Unitrack. Toen de Duitse specialist NOCH begon met de distributie van het spoor in Europa in 2011 waren er nog alleen Japanse modellen. Dat is erg jammer maar Rokuhan wil een grote invloed op Z Schaal in Europa en de VS krijgen. Dus Europese modellen zullen binnenkort ook wel te koop zijn. Het bedrijf onderhoudt het contact o.a. via de sociaal media, met inbegrip van een actief YouTube-kanaal waar nieuwe items worden gepresenteerd maar ook hoe iets werkt hun website.
Zo te zien kunnen alle wagens en treinen van de diverse merken op elkaars rails rijden. Maar wat zijn de verschillen. Zoals eerder vermeld zijn de koppelingen van de drie merken verschillend. Echter van Rokuhan kunnen deze vervangen worden. Ze zitten al in de startset.
Als je de drie systemen naast elkaar legt zie je dat Märklin en Rokuhan het meeste op elkaar lijken en voor een Europese modelspoorbaan het beste gebuikt kunnen worden. Hebben de Amerikaanse spoorwegen je voorkeur, dan is Micro Trains Line het beste te gebruiken. Let hierbij op de biels afstanden, deze zijn typisch Amerikaans.
Rokuhan is ook het beste in elkaar te leggen, wat bij Märklin en Micro Trains een beetje beleid nodig heeft. De verbindingen zijn steviger.
De rij eigenschappen op rails van Märklin en Rokuhan zijn bijna het zelfde. Dit hangt natuurlijk ook heel veel af welke locomotief je hebt. De 8800 ( de eerste van Märklin) rijdt nu eenmaal minder goed dan een Zwitserse krokodil, die aangedreven wordt op meerdere assen.
Geef als eerste een reactie